Sider

mandag 15. november 2010

My sweet candy!!



Denne ettermiddagen har vi brukt til å kose oss med dropskoking.
Denne boka mi er sikker 12 år gammel og velbrukt.
Med ømme fingertupper etter den vaaaarme dropsmassen,skal jeg prøve å lage et innlegg
om drops laging!
Her er oppskrifta vi brukte:
1 dl vann
450 gram sukker
125 gram druesukker
Fremgangsmåten kommer her:
Has i gryta i denne rekkefølge:
Først vann,så sukker og druesukker på toppen.
Kok under lokk på full fres til det slutter å dampe.
Ta så av lokket og følg nøye med på fargen på massen.
Den skal bare så vidt ha en anelse gyllent(må ikke bli brun)
Før du tar den av plata ,ha i fargen(ikke smaken enda!)
Pensle en teflon stekepanne med olje,og hell massen over i den.
La massen stivne litt før smaken tilsettes,men ikke for lenge..Pensle en stekespade med olje
og brett inn hjørnene mot midten etter at du har hatt på smaksdråpene.
Fortsett med brettingen til det går ann å ta i massen  med hendene.
Det er veldig varmt ,og det må skje fort.
Ta små stykker,og form til tynne pølser.Klipp av biter med saks.
For å få fin fasong på bitene,snu hele tiden på pølsa slik at spissen alltid vender opp.
Legg bitene på et brett og avkjøl.
Lykke til!





 Vi har puttet dropsene i cellofanposer.Syns nå at vi har vært litt flinke da!




Så må alle ha en strålende mandag!




Store mandagsklem fra Solstrålå


Så var det lyspunktet:


Legen: Du behøver briller.
Pasienten:Men jeg har jo briller.
Legen:Da er det jeg som behøver briller
                                                 fra legekontoret
Tror kanskje jeg hadde vurdert å bytte lege :o)

2 kommentarer:

  1. Å så flinke dere har vært.
    Ser jo helt profft ut i de
    posene ;)
    Jeg får sikkert smake.....

    KLEM:)

    SvarSlett
  2. Dersom du bruke teflonpapir, kan du ta i fargen etter du har tatt ut massen. Då kan du dele massen i to og bruke forskjellige farger på ein gang. F.eks til polkagriser ;) Det er min favoritt...og halslinser :)
    Eg bruke termometer oppi massen for å følge med når den er passe varm. Litt mindre sjanse for at det blir brent.

    Marit :)

    SvarSlett